Ако сте регистриран потребител в Портала за
отворени данни, попълнете своето „Потребителско име“ и „Парола“ в съответните
полета и изберете бутон „Вход“. Ако не можете да влезете в своя профил, обърнете внимание на съобщенията за грешка, които Порталът извежда под полетата.
Ако сте регистриран потребител в Портала за
отворени данни и сте забравили своята парола, изберете бутон „Забравена парола“
и следвайте инструкциите.
Ако не сте регистриран потребител в Портала за
отворени данни и желаете да си направите регистрация, изберете връзката
„Регистрация“ и следвайте инструкциите.
За да смените своята забравена парола,
въведете своето „Потребителско име“ в съответното поле и изберете бутон
„Изпрати“. На посочения от Вас e-mail адрес при регистрация, ще бъде изпратена форма за промяна на парола.
При изпращане на повече от една заявка за
промяна на забравена парола, активна е само последно изпратената от Вас заявка.
Ако сте изпратили заявка за промяна на своята
парола погрешка, можете да пренебрегнете полученото съобщение на своя e-mail и да влезете в
профила си с настоящата си парола.
За да създадете своя потребителски профил,
попълнете всички полета, които са маркирани като задължителни (със символ *)
във формата за регистрация, а именно:
-
Име и фамилия, без ограничение в
езика, на който да бъдат въведени
-
Валиден e-mail адрес
-
Потребителско име
Забележка: Ако избраното от
Вас потребителско име е вече заето, системата ще Ви извести и ще Ви даде
възможност да въведете друго потребителско име.
-
Парола, без ограничение за
съдържание на букви, цифри и символи
-
Потвърждаване на парола
Останалите полета, които не са със
задължителен характер, може да попълните по желание в момента на регистрация
или в последствие през настройките на Вашия профил.
След попълване на всички необходими полета
изберете бутон „Запази“.
Ако сте допуснали грешка при създаването на
своя профил, моля обърнете внимание на съобщенията, които Порталът извежда под
съответните полета. Те ще Ви помогнат да направите успешно своята регистрация.
Ако регистрацията Ви е била успешна, ще видите
съобщение за успешно създаден профил, а на посочения от Вас е-mail адрес ще получите
връзка за активиране на профила. Когато го активирате през посочения линк ще се
отвори страницата за вход в Портала за отворени данни.
На тази страница се визуализират всички известия за промени, направени в:
- собствения Ви профил
- групите, които се създали и тези, в които сте добавени
- организациите, които се създали и тези, в които сте добавени
от Вас, от Администратор на Портала или от други членове на групите и организациите, в които членувате, които имат съответните права за редактиране.
Забележка: Записите в този списък не могат да бъдат редактирани или изтривани.
Ако желаете да създадете нов набор данни, изберете
бутон „Добави нов набор от данни“.
Ако желаете да редактирате или изтриете вече
създаден набор данни от списъка, можете да го направите или чрез директните
бутони „Редактирай“ и „Изтрий“, под съответния набор данни, или чрез влизане в избрания
набор данни, чрез клик върху неговото име.
Ако желаете да добавите Ресурс към конкретен
набор данни от списъка, избере или директния бутон „Редактирай“ под набора, или
влезте в набора данни, чрез клик върху неговото име.
За да добавите нов набор от данни е необходимо
да попълните формата, която се визуализира на тази страница. Само полетата
маркирани със * са задължителни. Останалите можете да попълните, както при
създаването на новия набор от данни, така и в последствие чрез опцията за
редактиране.
„Уникален идентификатор“ – в това поле можете
сами да попълните идентификатор на набора данни, ако например необходимо той да
отговаря на конкретна номенклатура. Ако такъв не бъде попълнен, системата
автоматично присвоява такъв, който можете да редактирате в последствие;
„Основана тема“ – това поле е маркирано като
задължително. От падащото меню можете да изберете основна тема. Ако Вашият
набор данни не принадлежи към никоя от посочените, можете да изберете опцията
„Некатегоризирани“;
„Наименование“ – Кратко представяне на
същността на публикуваните данни или нормативно установеното наименование;
„Описание“ – По-детайлно представяне на
същността на публикуваните данни;
„Споразумение на ниво обслужване“ – информация
за: период на обновяване; времето, в което структурите на данните остават
непроменени;
„Етикети“ - Под-теми, за които се отнасят
данните в набора (пр. за тема „здравеопазване“, под-теми: аптеки, болници,
лекарства, цени, НЗОК и т.н.). Всеки един етикет, който слагате на своя набор
данни го прави по-лесен за намиране при търсене с ключова дума.
„Условия за ползване“ – Съгласно Наредбата за
стандартните условия за повторно използване на информацията от обществения
сектор и за нейното публикуване в отворен формат условията за ползване при
публикуване на данни включват изброените в падащото меню опции. Ако желаете да
публикувате своите набори данни при различни от посочените условия, можете да
направите заявка до Администратор на портала за нови условия, като изберете
бутон „Нови условия“. В прозорецът, който се появява можете да попълните в
полето „Описание“ условията за ползване, които желаете да бъдат добавени.
Останалата информация се попълва автоматично;
„Организация“ – име на организацията, от чието
име се публикуват данните, ако има такава;
„Група“ – име на групата, към която желаете да
присвоите съответния набор данни;
*При избор на Група или Организация от
падащите менюта се визуализират само групите и организациите, в които членувате.
„Видимост“ - възможност за определяне на
„публичност“ на публикуваните данни на портала. В случай, че публикуваната
информация е конфиденциална, системата Ви дава възможност за отбелязване на
този факт и респективно ограничаване на достъпа до съответната информация, чрез
опцията „Частен“ в падащото меню;
„Източник“ - източник на данните в случай, че
данните вече са публикувани онлайн;
„Автор“ - юридическо или физическо лице, което
е създало или събрало данните;
„E-mail на автора“ - адрес на електронната поща на автора;
„Контакт“ – Лицето, което отговаря за поддържането
на данните в актуално състояние;
„E-mail за контакти“ – e-mail адрес за връзка с лицето, което отговаря за поддържането на данните в
актуално състояние;
„Допълнително поле“ – поле/полета, в които
може да се попълва допълнителна информация, която не присъства в нито едно от
останалите полета.
Забележка:
Всеки нов набор от данни остава в режим „чернова“
и е видим само за лицето, което го е създало. За да бъде публикуван, към него
трябва да се добави поне един ресурс. След качване на ресурс/и в набора,
публикуването се осъществява чрез избор на бутон „Публикувай“, който е достъпен
в самия набор данни.
В набор от данни може да се качи ресурс и в
момента на неговото създаване, като се избере бутон „Добави ресурс“, с което автоматично се създава
новият набор от данни и се зарежда страницата за добавяне на ресурс към същия
набор данни.
На тази страница имате възможност:
-
Да се върнете обратно в секция „моите
данни“, като изберете бутон „Затвори“;
-
Да попълните/ редактирате/
изтриете информация относно конкретния набор данни, който сте отворили. Ако сте
допуснали грешка при попълването или сте оставили поле, маркирано като
задължително, празно, моля обърнете внимание на съобщенията, които се появяват
под съответните полета. Те ще ви насочат как правилно да ги попълните;
-
Да добавите ресурс/и към набора
данни, който сте отворили. Това можете да направите, като изберете бутон
„Добави ресурс“ и следвате инструкциите.
„Уникален идентификатор“ – в това поле можете
сами да попълните идентификатор на набора данни, ако например необходимо той да
отговаря на конкретна номенклатура. Ако такъв не бъде попълнен, системата
автоматично присвоява такъв, който можете да редактирате в последствие;
„Основана тема“ – това поле е маркирано като
задължително. От падащото меню можете да изберете основна тема. Ако Вашият
набор данни не принадлежи към никоя от посочените, можете да изберете опцията
„Некатегоризирани“;
„Наименование“ – Кратко представяне на
същността на публикуваните данни или нормативно установеното наименование;
„Описание“ – По-детайлно представяне на
същността на публикуваните данни;
„Споразумение на ниво обслужване“ – информация
за: период на обновяване; времето, в което структурите на данните остават
непроменени;
„Етикети“ - Под-теми, за които се отнасят данните
в набора (пр. за тема „здравеопазване“, под-теми: аптеки, болници, лекарства,
цени, НЗОК и т.н.). Всеки един етикет, който слагате на своя набор данни го
прави по-лесен за намиране при търсене с ключова дума.
„Условия за ползване“ – Съгласно Наредбата за
стандартните условия за повторно използване на информацията от обществения
сектор и за нейното публикуване в отворен формат условията за ползване при
публикуване на данни включват изброените в падащото меню опции. Ако желаете да
публикувате своите набори данни при различни от посочените условия, можете да
направите заявка до Администратор на портала за нови условия, като изберете
бутон „Нови условия“. В прозорецът, който се появява можете да попълните в
полето „Описание“ условията за ползване, които желаете да бъдат добавени.
Останалата информация се попълва автоматично;
„Организация“ – име на организацията, от чието
име се публикуват данните, ако има такава;
„Група“ – име на групата, към която желаете да
присвоите съответния набор данни;
*При избор на Група или Организация от
падащите менюта се визуализират само групите и организациите, в които
членувате.
„Видимост“ - възможност за определяне на
„публичност“ на публикуваните данни на портала. В случай, че публикуваната
информация е конфиденциална, системата Ви дава възможност за отбелязване на
този факт и респективно ограничаване на достъпа до съответната информация, чрез
опцията „Частен“ в падащото меню;
„Източник“ - източник на данните в случай, че
данните вече са публикувани онлайн;
„Автор“ - юридическо или физическо лице, което
е създало или събрало данните;
„E-mail на автора“ - адрес на електронната
поща на автора;
„Контакт“ – Лицето, което отговаря за
поддържането на данните в актуално състояние;
„E-mail за контакти“ – e-mail адрес за връзка
с лицето, което отговаря за поддържането на данните в актуално състояние;
„Допълнително поле“ – поле/полета, в които може да се
попълва допълнителна информация, която не присъства в нито едно от останалите
полета.
При избор на конкретен набор данни, от списъка
с набори, в секция „моите данни“, се визуализира страница с пълна информация за
избрания набор данни, включително списък с качените в него ресурси.
Ако Вие сте създал съответния набор данни, за
Вас са активни функциите:
Добавяне на избрания набор данни към група, в
която членувате, чрез падащото меню и избор на бутон „Запази“;
„Добави ресурс“ – качване на нов ресурс в
набора;
„Редактирай“ – редакция на избрания набор
данни, в т.ч. добавяне на ресурс;
„Изтрий“ – премахване на набора данни, в т.ч. всички качени в него ресурси;
Ако не Вие сте създал конкретния набор данни, а го
достъпвате чрез публичната част на Портала и/или през група/организация, в
която членувате, то Вие имате единствено възможността да го разгледате и да получите
достъп до качените в него ресурси.
На тази страница се визуализира ресурс, избран
от списъка с ресурси, качени в един набор данни в секция „моите данни“.
Ако Вие сте качили този ресурс, можете да
използвате една или повече от следните опции, които са налични под формата на
бутони:
„Вграждане“ – Дава възможност за копиране на
връзка към визуализацията на избрания ресурс, като може да се коригира размера
на визуализацията в съответните полета;
„Обнови“ – дава възможност за подмяна на
избрания ресурс, с такъв в същия формат, като при качване на новия ресурс се
променя само номерът на версията с +1;
„Редактирай“ – дава възможност за редакция на
метаданните на ресурса;
„Затвори“ – връща потребителя в набора данни;
„Изтрий“ – премахва избрания ресурс от набора
данни;
„Изтегли“ – дава възможност за изтегляне на
ресурса;
Тази функционалност дава възможност за
обновяване на текущия ресурс с негова по-нова версия.
При качване на новия ресурс, Порталът
автоматично променя версията на съответния ресурс с +1.
За да добавите нов ресурс е необходимо да попълните формата, която се визуализира на тази страница.
Само полетата маркирани със * са задължителни. Останалите можете да попълните, както при създаването на новия ресурс, така и в последствие чрез опцията за редактиране.
"Наименование" – Кратко представяне на ресурса;
"Описание" – По-детайлно представяне на същността на данните;
"Тип" - Тип на ресурса. Възможни стойности:
АПИ, Файл, Хиперлинк, Автоматично качване.
След избор на тип на ресурса, се визуализират различни полета за въвеждане на данни.
За тип "АПИ":
На тази страница се визуализира списък с
всички групи, които сте създали и/или на които сте член.
Ако желаете да създадете нова група, изберете
бутон „Добави нова група“;
Ако желаете да редактирате или изтриете вече
създадена група от списъка, можете да го направите или чрез директните бутони
„Редактирай“ и „Изтрий“, или чрез влизане в съответната група, чрез клик върху
нейното име.
Забележка:
Ако не виждате бутоните „Редактирай“ и „Изтрий“ под
името на някоя от групите във Вашия списък, това означава, че ролята, която
имате в съответната група няма правата, които позволяват тези опции.
В група, която Вие сте създали, по
подразбиране получавате роля на Администратор на групата. Когато друг
потребител Ви добави в своя група, той Ви присвоява избрана от него роля, която
има съответни права.
За да разберете повече за ролите и правата,
които има всяка от тях: data.egov.bg/user/groups/members
За да добавите нова група е необходимо да
попълните формата, която се визуализира на тази страница. Само полетата
маркирани със * са задължителни. Останалите можете да попълните, както при
създаването на групата, така и в последствие чрез опцията за редактиране.
„Изображение“ – на това място, чрез избор на
бутон „избор на изображение“ може да се прикачи снимка с лого/ бранд и т.н. на
съответната група;
„Уникален
идентификатор“ – в това поле можете сами да попълните идентификатор на Групата,
ако например необходимо той да отговаря на конкретна номенклатура. Ако такъв не
бъде попълнен, системата автоматично присвоява такъв, който можете да
редактирате в последствие;
„Наименование“ - Име или кратко описание на конкретната група;
„Описание“ – По-детайлно представяне на Групата;
„Допълнително
поле“ – поле/полета, в които може да се попълва допълнителна информация, която
не присъства в нито едно от останалите полета.
Групите не са видими в публичната част на Портала
за отворени данни, за останалите потребители. Групите могат да бъдат достъпени
само от потребители, които са добавена в тях.
Всеки регистриран потребител вижда само групите, на
които е член, независимо от ролята си в тях.
На тази страница имате възможност:
-
Да се върнете обратно в секция „групи“,
като изберете бутон „Затвори“;
-
Да попълните/ редактирате/
изтриете информация относно конкретната Група, който сте отворили. Ако сте
допуснали грешка при попълването или сте оставили поле, маркирано като
задължително, празно, моля обърнете внимание на съобщенията, които се появяват
под съответните полета. Те ще ви насочат как правилно да ги попълните.
Промените се запазват с избор на бутон „Запази“;
„Изображение“ – на това място, чрез избор на
бутон „избор на изображение“ може да се прикачи снимка с лого/ бранд и т.н. на
съответната група;
„Уникален идентификатор“ – в това поле можете
сами да попълните идентификатор на Групата, ако например необходимо той да
отговаря на конкретна номенклатура. Ако такъв не бъде попълнен, системата
автоматично присвоява такъв, който можете да редактирате в последствие;
„Наименование“ - Име или кратко описание на конкретната група;
„Описание“ – По-детайлно представяне на
Групата;
„Допълнително поле“ – поле/полета, в които
може да се попълва допълнителна информация, която не присъства в нито едно от
останалите полета.
Групите не са видими в публичната част на
Портала за отворени данни, за останалите потребители. Групите могат да бъдат
достъпени само от потребители, които са добавена в тях.
Всеки регистриран потребител вижда само
групите, на които е член, независимо от ролята си в тях.
Добре дошли в Портала за отворени данни на
Република България.
Ако желаете да си създадете потребителски
профил или вече имате такъв и желаете да влезете в него, изберете бутона
„вход“.
Ако нямате потребителски профил и не желаете
да си създадете такъв, ще имате възможността да ползвате Портала с правата на
посетител – можете да достъпите профилите на всички регистрирани потребители и
организации, публикуваните от тях набори данни и качените от/в тях ресурси.
Като посетител или регистриран потребител на Портала за отворени данни, на тази страница, имате възможност да:
- Се запознаете с техническите насоки за ползване на Портала за отворени данни, като изберете бутона "Технически насоки" в най-горната лента, вляво на тази страница;
- Влезете в списъка на всички регистрирани потребители в Портала за отворени данни като изберете връзката в каре "Регистрирани потребители";
Видите всички направени обновления в наборите данни, качени на Портала, като изберете връзката в каре "Обновления";
- Влезете в списъка на публикуваните в Портала набори данни, като изберете от хоризонталното меню секция "Данни" или през връзката в каре "Набори данни";
- Влезете в списъка на регистрираните в Портала обществени и граждански организации, като изберете от хоризонталното меню секция "Организации" или през връзката в каре "Организации";
- Изпратите заявка за данни, като изберете от хоризонталното меню секция "Заявки за данни" и попълните формата, съгласно инструкциите;
- Разгледате публикуваната актуална информация и новини, относно Портала за отворени данни, като изберете от хоризонталното меню секция "Новини и събития";
- Влезете в списъка с публикувани и достъпни за download документи, свързани с действащите нормативи, относно отворени данни, както и инструкции за ползване на Портала чрез избор от хоризонталното меню на секция "Документи";
- Видите визуализации на данни по теми, като изберете от хоризонталното меню секция "Визуализации";
- Се запознаете с условията за ползване на Портала за отворени данни, като изберете от хоризонталното меню секция "Условия за ползване";
- Намерите контактна информация на лицето/лицата, отговарящи за поддръжката на Портала, като изберете от хоризонталното меню секция "Контакти";
- Се запознаете с критериите и условията за достъпност на Портала, като изберете от хоризонталното меню секция "Достъпност";
- Разгледате наборите данни качени в портала, но чрез избор на конкретна тема от публикуваните тук:
- Селско стопанство, риболов и аква култури, горско стопанство, храни;
- Образование, култура и спорт;
- Околна среда;
- Енергетика;
- Транспорт;
- Наука и технологии;
- Икономика и финанси;
- Население и социални условия;
- Правителство, публичен сектор;
- Здравеопазване;
- Региони, градове;
- Правосъдие, правна система, обществена безопасност;
- Международни въпроси;
- Некатегоризирани.